waterlinieweg
Uit de gemeente

Waterlinieweg was prima zoals ie was

De VVD is niet blij met de nieuwe inrichting van de Waterlinieweg. Tot ieders verbazing werd vorige maand tijdens regulier onderhoud van de Waterlinieweg plots een heel ander wegprofiel op de weg getekend. De vangrail werd verwijderd en op allerlei plekken zijn er hele stroken asfalt verwijderd door de gemeente. Het asfalt van de weg was aan vervanging toe met regulier onderhoud, maar de overijverige ambtenaren hebben dat onderhoud aangegrepen om de weg eens even flink onder handen te nemen. De VVD baalt daarvan, want er was niet zo veel mis met de Waterlinieweg zoals ie was. Behalve dan dat je er regelmatig stil stond vanwege de spitsfiles dan. Zodra bleek dat er meer ging gebeuren dan een nieuw plak asfalt hebben we schriftelijke vragen gesteld over de kwestie, want het nieuwe ontwerp wordt misschien wel mooier, maar voor de automobilist in elk geval niet beter. Doordat de geleiderails zijn vervangen door betonbandjes van 10cm hoog bestaat het risico dat bij ongelukken auto’s op de andere weghelft terechtkomen, of tegen één van de robuuste lantarenpalen opknallen. En zo’n ongeluk is niet denkbeeldig, de afgelopen jaren waren er 142 ongelukken op de Waterlinieweg! Met een flinke SUV kan je ook dwars door de middenberm met stoepbandjes keren als je even gen zin hebt in de file en dat is ook behoorlijk gevaarlijk voor de tegenliggers… Weliswaar voldoet de inrichting volgens het college aan de richtlijnen, maar de oude situatie was volgens ons gewoon veiliger en dus vinden we het raar dat je bij een herinrichting de weg bewust onveiliger maakt dan hij was. Daarbij worden de rijlopers smaller dan ze waren. Dit kan alleen maar bedoeld zijn om de snelheid te drukken, maar maakt de weg niet prettiger. Als een bestelbus of brandweerauto straks een vrachtwagen moet inhalen wordt het kiele kiele en waarom zou je dat nou doen!?! Ja, er is straks ruimte om de bermen in te zaaien met bloemrijk graslandmengsel. <<ironiemodus aan>> Hoera! <<ironiemodus uit>> Een stedelijke verbindingsweg is volgens de VVD niet bedoeld als een uitje voor bloemenliefhebbers, maar om zo snel en veilig mogelijk over heen te rijden! Het is al erg genoeg dat de Waterlinieweg vaststaat zodra de A27 of de A12 vaststaat. Het enig voordeel dat we zien is dat door de extra ruimte er extra lange afritten mogelijk zijn naar het Herculesplein en ’t Goyplein. Maar daar halen ze het asfalt ook weg! In een laatste poging te redden wat er nog te redden valt zal de VVD oproepen om die afritten zoveel mogelijk dubbel uit te voeren en zo lang mogelijk te houden, want als de ’t Goylaan vaststaat wil je voldoende opstelruimte op de Waterlinieweg en de doorstroming niet verder beperken.
De Waterlinieweg is ontzettend belangrijk voor duizenden Utrechters die dagelijks via deze weg naar hun werk gaan. Maar het is ook de weg die straks hard nodig is als werkzaamheden aan de ring de capaciteit van de A27 beperken. Volgens het college heeft de nieuwe Waterlinieweg een even grote capaciteit als de oude, want beide wegen zijn 2×2 ingericht. Hier merken we weer eens dat de verkeersambtenaren nooit eens met de auto door de stad rijden. Want een lekkere brede 70km weg die is ingericht als 100km weg kan in de praktijk écht meer auto’s verwerken dan een smalle 70km weg met bloemenborders en te korte afritten…