Netwerk VVD Utrecht

Roeien in Utrecht: concurrentie op het water

In de stad Utrecht is het probleem bekend: fietsers, wandelaars en auto’s moeten met elkaar de beperkte ruimte delen. Maar is dat ook al het geval op het water en wat betekent dat voor het roeien in Utrecht? Het antwoord is ja, op het Merwedekanaal wordt het drukker en drukker.

De drie roeiverenigingen die Utrecht rijk is, krijgen er steeds meer mee te maken. De roeiers van Triton, Orca en Viking met meer dan 2.200 leden voelen zich in de verdrukking komen, zo bleek tijdens een werkbezoek van de Utrechtse VVD eind januari.

“Er komen steeds meer plezierbootjes en dat veroorzaakt weer veel golven. Dat is lastig roeien”, zegt Anna van Swieten, voorzitter van Triton. “ Ook zie je in de zomer steeds meer zwemmers in het Merwedekanaal. En kinderen die vanaf de Muntbrug in het water plonzen; het wordt nog gevaarlijk ook.”

Werkbezoek Utrechtse VVD met kandidaatsraadsleden, lijsttrekker en de drie voorzitters van de Utrechtse roeiverenigingen Triton, Orca en Viking

Een brug te ver

Sjoerd Bakker, de voorman van Orca, wijst op de plannen van de gemeente om zes nieuwe fietsbruggen te bouwen, precies op het traject dat de roeiers intensief gebruiken. “Die bruggen ontnemen het zicht en de instructeurs die langs het kanaal fietsen, vragen zich af of ze nog wel onbelemmerd kunnen doorrijden. En we zien natuurlijk niet graag brugpeilers in het water verrijzen.”

“Bovendien heeft de gemeente plannen om het logistieke vervoer steeds meer over het water te regelen. Dat geeft extra onrust op het kanaal”, meldt Vikingvoorzitter Andre van der Lely. “Roeien is voor een belangrijk deel topsport; je moet kilometers lang ongestoord kunnen roeien en boten moeten elkaar kunnen passeren. En het  Merwedekanaal is toch al niet zo breed, ook vanwege de woonboten die er liggen”.

Er wordt dus druk naar oplossingen gezocht. Er kunnen fysieke maatregelen genomen worden om de zwemmers op afstand te houden. De roeiverenigingen hebben al een uitwijkplek in Vianen en op termijn wordt gedacht aan een roeibaan bij Rijnenburg en Leidsche Rijn. Want het Amsterdam Rijn Kanaal valt af vanwege de beroepsvaart. Afspraken maken met exploitanten van touristenboten (“Rose-bootjes”)over vaartijden. En wellicht zijn er niet zes maar drie bruggen echt nodig?

De tijden dat het Merwedekanaal voor de roeiers rustig vaarwater was, is voorbij. Maar het overleg met de gemeente gaat steeds beter en het overleg met de woonbootbewoners is ook op gang gekomen. De VVD ziet er op toe dat de roeiers niet in de verdrukking komen; (top)sport is belangrijk voor de stad.

Met dank aan Jaap Visser voor het verslag van ons werkbezoek.