Hardebollenstraat

Door: Queeny Rajkowski

Sommigen van jullie zullen het meegekregen hebben, voor anderen: de gemeente Utrecht gaat panden kopen, in de Hardebollenstraat

 

 

Sinds wanneer is het de bedoeling van de VVD om als gemeente panden te kopen, hoor ik jullie denken. In dit LU-stukje ga ik mijn best doen om jullie uit te leggen waarom dit echt nodig was en uiteindelijk de beste oplossing voor alle partijen.

Op de panden in de Hardebollenstraat zit de bestemming raamprostitutie. Al 3 jaar werken er geen dames meer achter de ramen. De Hardebollen moest dicht nadat de eigenaar van de panden (Wegra), tevens eigenaar van een aantal boten op het oude Zandpad, in verband werd gebracht met mensenhandelaren. Als liberaal zul je het waarschijnlijk met mij eens zijn dat zelfbeschikkingsrecht een fundamentele vrijheid is en deze situatie onacceptabel was. Sluiting dus.

 

Na de sluiting van de Hardebollen en het Zandpad, besloot de gemeenteraad tot het bouwen van een nieuw Zandpad. Prostitutie is een legaal beroep en dames moeten dit beroep in veiligheid uit kunnen oefenen.

Na dit besluit heeft de gehele gemeenteraad unaniem aangegeven dat raamprostitutie alleen nog op het nieuwe Zandpad wenselijk was en dus nergens anders meer in Utrecht. Een logisch gevolg van dit besluit is dat de bestemming raamprostitutie van de Hardebollen af moest.

Reden voor deze concentratie op het Zandpad is dat het hierdoor beter beheersbaar wordt. Wanneer alle vrouwen op 1 plek werken is het makkelijk voor politie, handhaving en zorgverleners om de sector in de gaten te houden zodat hij zo veilig mogelijk blijft. Daarnaast zorgde de raamprostitutie in de Hardebollenstraat voor enorm veel overlast voor de buurt. De overlast kwam overigens niet de vrouwen zelf, die willen gewoon geld verdienen. Ook niet van de klanten, die vaak zo anoniem mogelijk naar binnen en buiten willen. Het kwam van de entourage die een raamprostitutiezone met zich mee brengt. Drugshandel, gevechten, intimidatie, roven en tippelen. De buurt was er klaar mee en alle handhaving op dit side effect heeft de gemeente Utrecht een hoop geld gekost. Geen raamprostitutie op de Hardebollen betekent dus meer dan makkelijk controleren op het Zandpad, het geeft rust in de binnenstad en scheelt handhavingsgeld.

Oke, dus de bestemming moet er af. Klinkt makkelijk, maar het is een kostbaar grapje. Slechts een bestemming er af halen, betekent planschade betalen aan de eigenaar. Immers verliest hij nu de mogelijkheid tot inkomsten uit prostitutie en er is veel te verdienen in die business.

Er is ook een andere mogelijkheid. Het kopen van de panden is even duur als de planschade. Maar 1 groot voordeel is dat je de panden weer kan verkopen aan een commerciële partij en een deel van het geld weer terugvloeit de gemeentekas in. Uiteraard wordt voor het verkopen de bestemming raamprostitutie er alsnog afgehaald. Aangezien de gemeente dan zelf eigenaar is, is er geen sprake meer van planschade.

Laat je overigens niet gek maken door alle politieke partijen die op de bres voor vrouwen zouden springen. “Het is een schande dat er weer geen werkplek komt voor de dames.” Boter op het hoofd. Immers hebben alle partijen, unaniem ingestemd met concentratie op het Zandpad. Wat dachten ze dan dat er met de Hardebollen ging gebeuren? Daarnaast is het ook veiliger voor de vrouwen als ze allemaal op 1 plek werken waar bijvoorbeeld de politie probeert te voorkomen dat mensenhandelaren binnenkomen. Ook kost deze optie de gemeente het minste geld.

Het aankopen van de dure panden door de gemeente is zeker geen VVD standpunt. In dit geval wogen de maatschappelijke kosten, rust in de buurt en de noodzaak voor een veilige raamprostitutiezone zwaarder. De VVD zal er ondertussen op toezien dat de panden weer snel en zo winstgevend mogelijk worden verkocht.

Wat er in de panden in de Hardebollenstraat komt weten we nog niet. Eerst aankopen, bestemming er af en dan aan de hoogste bieder weer verkopen. Op deze manier kunnen we nog een mooie prijs ervoor terug krijgen en kan raamprostitutie zo beheersbaar en veilig mogelijk op het nieuwe Zandpad plaatsvinden.