Sociale media les uit de VS

social-media

 

Door Dennis Wiersma

 

 

 

Op moment van schrijven zit ik in New York, waar vannacht de uitslag van de mid-term verkiezingen bekend is geworden.  De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar de strijd over de Senaat. De republikeinen pakken hier nu 53 van de 100 zetels en dus de meerderheid.
De krantenkoppen zijn duidelijk: “Hope is now Nope for Obama”.

 

Gelijktijdig vonden ook in 36 van de 50 staten gouverneursverkiezingen plaats.
Ook in New York. Het blijkt een van de weinige staten waar de Democrats zijn herkozen. Gouverneur Andrew Cuomo mag blijven. Dit had overigens heel anders kunnen lopen.
Direct na de uitslag komt er vanuit het kamp Cuomo namelijk een, uiteraard heel domme, racistische tweet. Wat er vervolgens gebeurt is een interessant lesje social media.
Wat kunnen onze politici hiervan leren?

Direct na de uitslag stuurt een advocaat, Andrew Barovick, gelieerd aan het Cuomo-kamp een tweet uit over de Republikeinse tegenkandidaat die verloren heeft: “In light of election loss, @SherriffMoss mulling offers to be new spokesmodel for either Cream of Wheat or Uncle Ben’s rise”. In een reactie wordt de advocaat gevraagd om excuses aan te bieden, waarop de beste man nog een schepje extra olie voor het vuur in petto heeft:

“Let me save you the trouble of waiting. I meant it. Oh, and sorry about your campaigns’s loss”.

De beer is echt los wanneer de Republikeinse kandidaat reageert met dat de woorden dan wel niet getypt zijn door Cuomo, maar het wel zijn woorden zijn en dat Cuomo ook verantwoordelijk is voor de gecreëerde voedingsbodem voor dit soort opmerkingen. Als het allemaal al te laat is komt Barovick met excuses: “What I tweeted earlier about @SherrifMoss was dumb & insensitive, and i apologize for it”. Inmiddels is hij ontslagen uit een hoge functie bij de belangenvereniging voor advocaten.

Los van dat dit voorbeeld nog eens benadrukt dat je echt moet oppassen met wat je tweet, leert het vooral dat je als politicus niet alles zelf in de hand hebt. En zeker niet op social media. Zo het uitkomt kan je zo maar ‘bijdrage aan het sentiment’ in de schoenen geschoven worden. En iemand die je eigenlijk helemaal niet kent, kan zo maar eens geframed worden als je beste vriend. Fred Teeven maakte het onlangs nog mee toen hij Asielzoekers wilde opvangen in het Drentse dorpje Oranje.
Het betreffende vakantiepark bleek van partijgenoot Hennie van der Most. En plots was Teeven op de teletekst headline iemand die ‘zijn goede vriend’ business toespeelt.

 

 

Social media kunnen helpen in je profilering, maar zelfs ogenschijnlijk onschuldige tweets kunnen later als een boemerang terugkomen. En dit geldt trouwens ook voor verwijderde tweets, die altijd wel ergens nog te vinden zijn. Deze kwetsbaarheid continu beseffen maakt het misschien minder leuk, maar wel een stuk verstandiger. En maak je toch een ‘slip of the tongue’, zeg het gewoon eerlijk en direct.

 

 

Dennis Wiersma (28) is projectleider voor de Aanpak Jeugdwerkloosheid en manager van de maatschappelijke agenda bij  pensioenuitvoerder PGGM.
Eerder was hij voorzitter van FNV Jong en het jongste lid van de Sociaal Economische Raad.
Binnen de VVD is Dennis actief voor de commissie Inhoudelijke Verdieping, waar hij het thema Sociale Zekerheid leidt.